Besluitvorming over uitvoering ontwerp Floris V Dreef

18 dec, 2024

Op de agenda van de raadsvergadering van dinsdag 17 december l.l. stond het agendapunt: Besluitvorming over uitvoering ontwerp Floris V Dreef in de Blaricummer Meent.
Het amendement van Hart voor Blaricum, D’66 en CDA is aangenomen. Alleen DBP en PvdA/GL stemden tegen.

Lees hieronder de inbreng van Ramona.

Onderaan dit artikel vindt u verwijzingen naar meer stukken uit dit dossier.

Raadsvergadering 17 december 2024 – inbreng Ramona Beemsterboer – HvB

Voor ons ligt het beslisvoorstel met het verzoek of wij NIET akkoord willen gaan met de besluitvorming over de uitvoering Floris V Dreef. Hart voor Blaricum heeft in de raad van december 2021 met een amendement verzocht om oplossingen aan te dragen in co-creatie met de bewoners, voor onveilige oversteken aan de Floris V dreef. Wij begrijpen daarom niet waarom het college deze draai heeft gemaakt met dit voorstel om niets van het voorliggende plan uit te voeren. Hier gaan wij dus niet mee akkoord.
Dit voorstel is o.a. gebaseerd op de adviezen van de verkeersveiligheidsexperts, politieadviseur en de verkeersdeskundigen binnen de BEL combinatie. Wie zijn wij om dit niet serieus te nemen..
Maar dan komen we vandaag aan bij de politieke overwegingen. De geluiden vanuit de wijk zijn oorverdovend. Het beeldmateriaal is sprekend en uitermate duidelijk over wat er zich afspeelt op de Floris V Dreef en dan met name in de vroege ochtenduren…en minder in de spits in de late middag. De inwoners laten massaal op allerlei manieren weten dat de oversteekplaats aan deze weg niet veilig is.
Vanzelfsprekend zijn wij ook zelf gaan kijken en hebben gesprekken gehad met inwoners, e-mails gekregen en de krantenberichten en posts op social media bekeken. De meningen over de oplossingen liggen uiteen. Maar dat er iets moet gebeuren is voor Hart voor Blaricum duidelijk.
Laten we voorop stellen; We hebben begrip voor de emotie en voor het onbegrip wat is ontstaan. Wij willen dat het ‘gevoel’ van onveiligheid door de inwoners wordt erkend met het feit dat dit gevoel terecht is en willen als Hart voor Blaricum meedenken aan een oplossing. Gelukkig dat er de afgelopen jaren geen ernstige ongelukken hebben plaatsgevonden. Maar voor kinderen en hun ouders, evenals overstekende senioren en rolstoelgebruikers, een zo veilig mogelijke oversteekplek door het onoverzichtelijke kruispunt aan te pakken! 100% veiligheid bestaat nooit.
Gaan we het iedereen naar de zin maken… Nee. Onmogelijk. Maar..
Ouders behoren met een gerust hart hun kinderen op de fiets naar school te laten gaan. Ouders behoren met een gerust hart zelf mee te fietsen als hun kinderen nog te klein zijn om alleen naar school te gaan. Ouders behoren ook de verkeersregels aan hun kinderen mee te geven en ze het gevaar te laten inzien van bijv. een kapotte fietslamp of het ontbreken van reflectoren. En een ieder die met de auto over de Floris V Dreef rijdt, behoort zich te houden aan de toegestane snelheid en qua snelheid rekening te houden met plekken waar kinderen oversteken om naar school te gaan. Aan wegpiraten kunnen we helaas niets doen en die zullen er altijd zijn.
Als we de weg inrichten naar 30 kilometer, dan is de weg geen gebiedsontsluitingsweg meer en zullen we aanpassingen moeten uitvoeren zoals veel drempels waar de hulpdiensten geen baat bij hebben. Ook het openstellen van overige zijstraten op de Floris V dreef veroorzaakt nieuwe oversteken en conflictsituaties. Deze vormen een directe inbreuk op de leefomgeving van bewoners aldaar.
Wij weigeren te kiezen voor schijnveiligheid! Ook waar je 50 km mag rijden, moet je je voet bij de rem hebben als schoolgaande kinderen willen oversteken. En die veiligheid moet geboden worden.
Zoals in de co-creatie groep is gebleken is de ideale oplossing voor iedereen.. een utopie.
De -in het voorstel genoemde verkeersexperts- kijken vooral naar de inrichting van de weg en de verkeersintensiteit. Is dat voldoende? Wij als Hart voor Blaricum hebben ons los van dit voorstel en de genoemde deskundigen, laten informeren door verkeersdeskundigen van de hulpdiensten die graag met ons wilde meedenken om deze oversteek veiliger te maken. Ook zij erkennen dat dit punt veiliger gemaakt kan worden. Er zijn mogelijkheden voor dit kruispunt!
Haaientanden, sinusplateaus, kanalisatiestrepen, reflecterende borden, zebrapad (met midden eiland), taludmarkeringen etc. We kunnen ons voorstellen dat er mogelijkheid is om op het stukje van de kruising wel een 30 km bord geplaatst kan worden. Voor enkel dat deel.. Maar nogmaals, wij zijn geen verkeersexperts.
Voorzitter, wij willen de bewoners geen kant en klaar driegangen diner voor serveren, terwijl wij helemaal niet kunnen koken. Daar zijn gespecialiseerde mensen voor.
Hart voor Blaricum komt met een amendement waarin we voorstellen een aangepast ontwerp voor de oversteek op te stellen in samenspraak met de bewoners binnen een aantal kaders zoals u kunt lezen.
Wij willen met het aannemen van dit amendement graag een toezegging van de wethouder dat er voor 1 maart a.s. een nieuw voorstel ligt met welke aanpassingen er gedaan gaan worden in overleg met de bewoners en de hulpdiensten. Wellicht dat de bewoners tot die tijd kunnen zorgen voor tijdelijke klaar-overs. Sterker nog, als de gemeente in overleg met de politie hierachter staat (want dat is verplicht), dan bied ik mezelf aan om -tot het nieuwe plan is gepresenteerd- een aantal keren zelf als klaar-over daar plaats te nemen. Wie gaat er mee?

Amendement A1 De Blaricumse Partij
Wat betreft het amendement van De Blaricumse Partij. Hier zullen wij niet mee instemmen om de redenen die wij eerder hebben gegeven mbt de 30km wens. De gemaakte vergelijking met de Bergweg is voor ons geen vergelijking omdat dit een totaal andere inrichting heeft.
En verder dient de Blaricumse Partij wel een kant en klaar driegangen menu op tafel wat betreft het aanbrengen van een plateau en een zebrapad etc. Natuurlijk klinkt het allemaal als kat in het bakkie voor de bewoners. En de aanpassingen uit uw amendement zijn ook prima, maar wij vinden als partij dat de vele goede veiligheid opties die er zijn, en die wij als voorbeeld hebben opgenoemd, echt door mensen moet laten bepalen die er verstand van hebben.. die wel kunnen koken.
Dank voorzitter.
Waarom geen 30 km.
Het is een gebiedsontsluitingsweg voor een reden. Dit is geen weg waar mensen 30 gaan rijden. Dit is geen weg waar op hetzelfde asfalt fietsers rijden. Dit is een weg waar alle hulpdiensten ook graag snel doorheen willen en met 30 km verschuif je het probleem van snelheid naar andere plekken. Plus er moeten veel drempels worden aangelegd etc.
Wij zijn niet voor die schijnveiligheid. Wat je wel kunt doen, en dat hebben we ook benoemd, is voor deze bewuste oversteekplaats een bord 30 neerzetten om de automobilist bewust te maken dat hij moet remmen op die plek. U leest ook punt 2 uit ons amendement om ook de oversteek Erfgooiersdreef/Floris V dreef mee te nemen in die afweging.
Maar de gehele Floris V dreef, daar zijn wij niet voor.

Waarom een max van 50.000 euro? Wat als het meer kost?
Als blijkt dat het meer is, zullen we dit in het voorstel lezen en gaan we gezamenlijk besluiten wat we daar mee gaan doen. En wat ons betreft doen we dat ook voor 1 maart.

Klaar-over in overleg met gemeente en politie? Waarom?
Als u gaat naar de website van Veilig Verkeer Nederland dan wordt daar keurig in stappen uitgelegd wat je nodig hebt om ergens een verkeersbrigade neer te zetten. De gemeente neemt in overleg met de politie en andere betrokkenen een beslissing over het instellen van klaar-overs. Als er toestemming is van de gemeente hopen we dan ook dat de gemeente de kosten voor haar rekening neemt mbt verzekering en materialen zoals uitrusting (de oranjes hesjes 6 euro of een jas a 65 euro, een stopbord voor het stopteken a 83 euro, etc.). Je hebt zelfs een blauwe bereidverklaring kaart (0,90 cent) nodig die de politie deelt met de gemeente. Het is niet zo maar even geregeld. Maar wellicht wel goed om in te zetten.

Klik hier voor de inbreng van Ramona Beemsterboer HvB (PDF)
Klik hier voor het Amendement van Hart voor Blaricum, D’66 en CDA
Klik hier voor het beslisdocument van de gemeente raad
Lees het artikel hierover in de Gooi en Eemlander
Kijk ook op de website blaricummeenthet.nl